Z Finska do Itálie s traktorem

A1010-vvv2.jpg_150x100

Léto je obdobím dovolených a ty jsou spojeny s cestováním. A cestovat lze různě. Pokud by se vám zdálo, že letadlo, auto, vlak či podobné dopravní prostředky jsou nuda můžete uskutečnit něco podobného jako rodina Peressonů, kteří se věnují zemědělství v okolí obce Arta Terme v severovýchodní části Itálie.

A co že to uskutečnili? Ve finském Suolahti si koupili nový traktor Valtra N 142 Versu a rozhodli se, že s ním dojedou až domů po vlastní ose. Cestu si zvolili v termínu od 2. do 8. 8. 2010 a plánovaně při ní měli urazit 2672 kilometrů, tedy skoro 400 kilometrů denně. A protože jejich trasa vedla jeden den i přes naši republiku, mohli jsme se s nimi vidět a chvíli si popovídat. Stalo se tak 6. 8. v Biskupicích v sídle prodejce, akciové společnosti Zálesí Luhačovice, která má značku Valtra ve svém prodejním sortimentu.

Z Finska do Itálie

Peressonovi měli Českou republiku jako víceméně tranzitní zemi, kdy projížděli přes hraniční přechod v Českém Těšíně a pokračovali dále na jih do Luhačovic a přes Slovensko pak do maďarského Györu, kde měli ten den svoji cestu ukončit. To se jim však jistě z časových důvodů nepovedlo, protože když jsme se s nimi loučili bylo okolo deváté hodiny večer a do Györu to měli ještě přes 190 kilometrů. To je však nemohlo rozházet, protože v jednom kuse už urazili i 700 kilometrů, to při přejezdu z Rigy do Varšavy. Ono velké zpoždění nastalo nejen díky mohutným bouřkám cestou z Varšavy, ale také zájmu novinářů. Téměř celou cestu z Varšavy pršelo, a tak když po uvítání v Českém Těšíně konečně vysvitlo sluníčko následovala neplánovaná, ale velmi srdečná zastávka ve Stříteži, ve firmě Mitrenga, jež prodává traktory Valtra na severní Moravě.
A kudy vedla trasa mimo Českou republiku? Započala ve finském Suolahti, kde si převzali svůj traktor a pokračovali do Helsinek. Zde se nalodili na trajekt, avšak nesměřovali přímo do Polska jak by se dalo očekávat, ale do estonského Tallinu, odtud do Lotyšska, pak do Polska, přes českou republiku a Slovensko do Maďarska a přes Rakousko do Itálie. To vše za pouhý týden a s traktorem ve verzi s pojezdovou rychlostí 40 km/h (v Itálii je stejně jako v ČR omezena rychlost na 40 km/h).
Je samozřejmé, že takovou zátěž by nevydržel jeden řidič a tak se za volantem střídá hned šest mužů. Doprovodný tým však čítá ještě dvě ženy, které se starají o zázemí a pravidelně též odesílají na svoje www stránky informace a fotografie o průběhu cesty. Vždy dva lidé jedou v traktoru a zbytek doprovodu cestuje obytným karavanem.

Pátý traktor

V Arta Terme hospodaří Perssonovi na 100 hektarech zemědělské půdy z nichž je 40 vlastních. Zabývají se především chovem skotu (100 dojnic) a protože jsou v podhorské oblasti, většinu zemědělské půdy zaujímají travní porosty a základem práce v rostlinné výrobě je tedy sklizeň a konzervace pícnin.
Nová Valtra N 142 doplní na farmě traktorový park čtyřech stojů konkurenčních značek. Mimochodem, pro předchozí traktor si rodina Peressonova zajela v roce 2005 do Anglie. A proč právě Valtra? Patrně nejpádnějším důvodem bylo to, že je ve verzi s otočným řízením a to má Valtra dobře zvládnuté. Traktor však nebude pracovat v lese jak by se mohlo zdát, ale při klasických zemědělských činnostech. Reverzní řízení najde využití s žacím strojem a třířádkovou nesenou řezačkou na kukuřicí.
Mimo dvou zmíněných prací při sklízení s reverzním řízením bude nová Valtra hojně využita též v dopravě, protože pozemky v podhůří jsou roztroušené a tak najezdí hodně kilometrů. V dopravě najde dobré uplatnění režim Eco Speed, tedy možnost jízdy rychlostí 40 km/h při otáčkách motoru snížených na 1800 za minutu. A při práci na poli pak přijdou vhod výhody převodovky Versu, která je řazena tlačítky a poskytuje 30 převodových stupňů vpřed / vzad v šesti skupinách - včetně plazivých rychlostí. V každé skupině je pak možno automaticky řadit pět stupňů pod zatížením.
Traktor je ve velmi dobré výbavě v níž chybí patrně jen odpružená náprava a na otázku proč si ji Vladi Peresson nepořídil odpověděl strohým slovem „money“. Odpruženou kabinu však traktor má.

Provozní postřehy

Jízda samotného traktoru po silnici pro něj není žádnou zátěží a díky módu EcoSpeed je příznivá i spotřeba paliva. Dalo by se očekávat, že ujetých 2070 kilometrů, které za sebou měl traktor při zastávce v Luhačovicích se projeví na stavu pneumatik. Avšak nikoliv. Použité pneumatiky Trelleborg měly na svém šípovém vzorku, který je v přímém styku s vozovkou, stále čitelné originální nápisy vytlačené do formy při vulkanizaci. Jejich ojetí se tedy blížilo k nule.
Jak již bylo zmíněno, při zastávce v Luhačovicích měl traktor za sebou 2070 ujetých kilometrů, čemuž odpovídalo 52 natočených hodin provozu a 800 spotřebovaných litrů nafty. To znamená průměrnou hodinovou spotřebu 15 l/h, přepočteno na kilometry je to 38 l/100 km. A ještě údaj o průměrné pojezdové rychlosti. Ta by měla být 39 km/h, což vypadá jako hodně, ale lze to teoreticky dosáhnout, neb traktor na jeho cestě nebrzdí žádná rychlostní omezení či pomalu jedoucí vozidla.
Na závěr ještě zmínka o charitativním přínosu akce. Cílem celé této jízdy je nejen se pobavit, zviditelnit značku Valtra a region Itálie v němž Perssonovi žijí. Cílem je též vybrat nějaké peníze na charitativní účely pro jeden z domů pro opuštěné děti v Rize. Více informací o akci lze nalézt též na www stránkách: http://europebytractor.jimdo.com.
09.09.2010 08:47:47 | Autor: agroweb.cz


<< úvod

WWW.fotosen.txt.cz m251s@seznam.cz ©m251s 2009-2010
TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se