Obohacují strojový park

puma
Dobrý traktor je výkonný, umí využít svou sílu při různých otáčkách motoru, jeho obsluha je intuitivní, poskytuje příjemné pracovní prostředí a přitom všem má příznivou spotřebu pohonných hmot. Takové vlastnoti mají například traktory značky Case IH. S nimi mají dlouhodobě dobré zkušenosti v ZOD Vilémov.


První traktor Case IH Magnum 270 se dostal do podniku v roce 2004. Vykonal v něm mnoho práce, zejména s diskovým podmítačem Lemken Rubin o záběru šest metrů. Nyní se často využívá i v dopravě. V roce 2007 podnik koupil druhý traktor stejné značky – Case IH CVX 195. Ten je trvale využíván v kejdovém hospodářství s cisternou Zunhammer s objemem 18,5 m3 a při setí v agregaci se secím strojem Lemken – Solitair. V loňském roce doplnil dva sourozence třetí traktor, určený pro sklizeň pícnin rotační žací lištou, pro přípravu půdy a podnikovou dopravu. Volba padla na Case IH Puma 210. Asi nejzajímavějším přírůstkem z rodiny Case IH je nová Puma CVX 225, jeden z prvních modelů prodaných v České republice, traktor oceněný mezinárodní komisí na loňském veletrhu Agritechnica titulem Stroj roku 2010.

Zemědělská výroba v podniku
V ZOD Vilémov se zabývají jak rostlinnou, tak i živočišnou výrobou a zaměstnávají na šest desítek pracovníků.
Na 3500 ha zde pěstují především řepku, pšenici a kukuřici. Na menších výměrách tyto hlavní plodiny doplňují ozimý a jarní ječmen, mák a další plodiny. „Technika se musí vypořádat s těžkými jílovitými půdami, které jsou na polovině výměry a také s půdami kamenitými,“ říká mechanizátor ZOD Vilémov David Jelínek. Především zmíněné jílovité půdy nebyly zcela slučitelné s bezorebnou technologií, kterou zde dlouhá léta prováděli, a tak se na zdejších pozemcích od roku 2008 opět oře.
Živočišná výroba je v současné době v útlumu, což je důsledek všeobecně známé situace na trhu mléka. Chov dojnic byl zcela zrušen, v budoucnu se podnik zaměří pouze na chov skotu bez tržní produkce mléka. Chov prasat je soustředěn do dvou středisek.

Využití pro novou Pumu
Nová Puma CVX 225, nejsilnější ze své řady, bude plnit své úkoly v dopravě, v agregaci s lisem a v případě potřeby při přípravě půdy.
„Pro dopravu a lisování je dobré, že je traktor vybaven novou plynulou převodovkou. Práce je pohodlnější a snadnější,“ shrnuje své poznatky mechanizátor David Jelínek. Oceňuje fakt, že stroj při práci neztrácí výkon. Jako ideální považuje ve svých podmínkách agregaci nové Pumy s lisem. Ve Vilémově mají Heston 4800 na hranaté balíky. Traktor neztrácí výkon, jede zcela plynule, má konstantní otáčky vývodového hřídele a lis netrpí rázy při řazení převodových stupňů. Kromě již zmíněného lisu bude nový traktor využit samozřejmě v dopravě a bude-li třeba, tak v přípravě půdy před setím, samozřejmě s nářadím odpovídajícím jeho výkonu.

Jaká je nová Puma?
Nová řada Puma CVX nabízí pět modelů s jmenovitým výkonem od 167 do 224 koní. Motory Common Rail o objemu 6,7 l jsou vybaveny turbodmychadlem s mezichladičem a recirkulací spalin EGR. Systém Engine Power Management zvýší v případě potřeby výkon motoru až o 37 koní. Obsluha si může uložit do paměti dvě různé hodnoty konstantních otáček, např. pro práci s vývodovým hřídelem nebo tahové práce. K tomu má k dispozici konstantní výkon již od 1600 otáček motoru. Výkonná chladicí soustava je doplněna reverzací chodu ventilátoru, která přijde vhod při údržbě nebo práci v prašném prostředí. Jako palivo lze do motorů použít bionaftu.
Puma CVX je vybavena zcela novou generací hydromechanické převodovky s plynulou změnou převodového poměru. Ta má obsluze zajistit maximální možný výkon, potřebný pro zpracování půdy, setí a bezpečnou a rychlou dopravu. Převodovka je vybavena čtyřmi mechanickými rozsahy vpřed a dvěma vzad. Podíl přenosu výkonu hydrostatickou cestou je u ní menší než 25 %, což je předpokladem vysoké účinnosti. Převodovka vždy přenáší minimálně 75 % výkonu mechanickou cestou. Použití dvojité spojky D.K.T. lze přirovnat např. k automatickým D.S.G. převodovkám v nových modelech Volkswagen nebo Porsche. Liché a sudé převodové stupně rozsahů mají svojí spojku, ke změně př. stupně tak dochází při nulové vzájemné rychlosti naprosto neznatelně. Konstrukce převodovky přispívá k ekonomickému provozu, traktor dociluje rychlosti 50 km/h při 1550 ot/min, v eko režimu má při 40 km/h pouze 1450 ot/min. Převodovka je vybavena funkcí klidové regulace Active Stop, která drží stojící traktor na svahu a umožňuje jeho rozjezd bez použití brzd a spojky.
Nominální otáčky vývodového hřídele odpovídají 1893 ot/min motoru, tedy přesně oblasti maximálního výkonu motoru. Díky tomu se při práci s PTO šetří palivo. Zadní vývodový hřídel, poháněný přímo od setrvačníku motoru, má 1000 a 1000E otáček (na přání 540/540E). Přední má též 1000 otáček. Otáčky se volí snadno z kabiny elektronickým spínačem, funkce Soft Start PTO zajistí pozvolný a plynulý rozběh hřídele.
Systém APM řídí otáčky motoru a převodový poměr s cílem dosáhnout co nejpříznivější spotřeby paliva. Propojuje motor, převodovku, vývodový hřídel a EHR tříbodový závěs do ovládací páky Multicontroler a pojezdového pedálu. Funkce Eco Drive s děleným ručním plynem umožňuje snadno nastavit rozmezí pracovních otáček mezi kterými se APM pohybuje.
Puma CVX je vybavena aktivní přední odpruženou nápravou. Její propracovaná konstrukce snížila houpání traktoru při vyšších rychlostech s připojeným neseným nářadím a čelním nakladačem. Aktivní odpružení Smart Suspension udržuje přední část traktoru ve stejné vzdálenosti od terénu. Puma CVX se též vyznačuje velmi malým poloměrem otáčení, což je v provozu vlastnost velmi užitečná, protože snižuje čas potřebný na otáčení.
Systém hydrauliky traktoru je vybaven funkcí Ride Control, tlumící rázy neseného nářadí při přepravě. Elektronicky řízený hydraulický systém je poháněn axiálním čerpadlem o výkonu 170 l/min. K dispozici je až devět elektronicky ovládaných vnějších okruhů, ovládaných z loketní opěrky Multicontroller.
Zadní tříbodový závěs má nosnost 10 460 kg a ovládá se pákou Multicontrlleru nebo tlačítkem na zadních blatnících. Zde je i vládání prvního vnějšího okruhu a vývodového hřídele.
Pro práci v noci je stroj vybaven řadou světlometů, na přání xenonových.
Stejně důležité, jako technické parametry traktoru je vlastní pracovní prostředí řidiče. Odpružená kabina je prostorná a díky prosklení (včetně střešního okna) a úzkých sloupků je z ní téměř ničím nerušený výhled. O pohodlí obsluhy se stará automatická klimatizace, vzduchem odpružená sedačka (na přání s aktivním tlumením kmitů a vyhříváním)
s bederní opěrkou, všestranně nastavitelný volant. K pracovní pohodě přispěje i velmi nízká hlučnost, pouze 69 dB a vestavěná audio souprava. Vlevo od řidiče je plnohodnotné sedadlo spolujezdce, vpravo pak nová loketní opěrka Multicontroller. Tím se dostáváme k ovládání traktoru. Multicontroller je integrován do sedačky a pohybuje se současně s ní. Jeho prostřednictvím a pomocí ICP panelu intuitivního ovládání se z něj ovládají všechny důležité funkce (ovládání pojezdové rychlosti, změny směru jízdy, ruční plyn, souvraťový management HMC, elektronické vnější okruhy, tříbodový závěs a mnoho dalších). Pro optickou komunikaci může být do loketní opěrky zabudován barevný dotykový monitor AFS PRO 300 nebo lze zvolit samostatný monitor AFS 600. Pomocí monitoru lze sledovat parametry připojených strojů, nastavovat libovolné funkce a analyzovat provoz. Po doplnění přijímačem signálu GPS využije uživatel satelitní řízení Case IH AccuGuide, které je nezbytné v systému precizního zemědělství. Moderní panel přístrojů je umístěn v pravém sloupku kabiny a je velmi dobře čitelný. Zobrazuje základní funkce a upozorňuje na případné problémy. Celkově lze říci, že ovládání je intuitivní a rychle se na něj zvyká. Je to jeden ze způsobů dalšího zvyšování produktivity práce. Jednoduché ovládání s rychlým zaškolením je také velmi důležité tam kde se často mění obsluha nebo u poskytovatelů služeb.

Těžký kalibr
Jinou značku nemají ani nejsilnější traktory určené pro orbu, přípravu půdy a setí. Tyto práce budou vykonávat dva stroje Magnum 335, z nichž jeden je již v podniku a druhý ho doplní v nejbližší době. Nejsilnější Magnum s šestiválcovým motorem o objemu devět litrů je schopen dodat maximální výkon 368 koní a je určen právě pro nejtěžší práce na poli. Tyto traktory zaujmou nejen výkonem, ale i velikou komfortní kabinou, ergonomickou loketní opěrkou se všemi ovládacími prvky v dosahu pravé ruky, přehlednými přístroji či vyspělými elektronickými systémy, usnadňujícími práci obsluhy.
17.08.2010 08:53:13 | Autor: agroweb.cz


<< úvod

WWW.fotosen.txt.cz m251s@seznam.cz ©m251s 2009-2010
TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se