Tři ze čtyř sklízečů jsou žluté


z-skliz vino
Během letošního vinobraní pracuje v České republice a na Slovensku na 39 žlutých sklízečů Gregoire, ať tažených či samojízdných. Uživatelé u nich oceňují výkonnost, spolehlivost, nízké provozní náklady a především kvalitu práce. V loňském roce sklidil u nás i u sousedů každý sklízeč Gregoire v průměru 87 hektarů, letos na ně v obou republikách čekalo přibližně 3500 ha vinic. Na českém a slovenském trhu zaujímají tyto francouzské stroje 72% podíl, což znamená, že tři ze čtyř sklízečů jsou žluté. Svědčí to nejen o velké oblibě mezi vinaři, ale také o jejich vysoké kvalitě.

Přesto firma HM, s. r. o., která se kromě prodeje zemědělské techniky zabývá i technologiemi pro pěstování a výrobu vína, nespí na vavřínech. Letos představuje nové modelové řady samojízdných sklízečů Gregoire G7 a G8, tažených sklízečů Gregoire G1 a G2 a nové separační zařízení Cleantech a Cleantech Vario. Zástupce obou nových řad společně s již osvědčeným samojízdným modelem Gregoire 107 mohli vidět při sklizni naši i slovenští vinaři na začátku října ve vinici společnosti Vinselekt Michlovský v Rakvicích.

Dvě české premiéry
„Vývoj nových modelových řad a nového separačního zařízení, sledoval tří hlavní aspekty,“ řekl přítomným jednatel hodonínské společnosti HM, s. r. o., Ing. František Hnidák. „Šlo především o zvýšení kvality sbíraného produktu, maximální odstranění nečistot ze sklízených hroznů a co nejšetrnější zacházení s tímto produktem, tedy co nejmenší poškození bobulí. Druhým významným hlediskem bylo snížení provozních nákladů souvisejících s delší životností opotřebitelných dílů a úsporou pohonných hmot. Třetí, velice důležitou věcí, na kterou se zaměřili vývojoví pracovníci firmy Gregoire, byly pohodlí a komfort obsluhy. Nutno dodat, že požadovaná kritéria byla u nových modelů bezezbytku splněna.“
V Rakvicích byly předvedeny tři sklízeče. Poprvé v České republice nový tažený sklízeč Gregoire G1, který je nástupcem modelu G55. I tento nejmenší stroj lze vybavit separačním zařízením Cleantech Vario. Hned za ním vjel do vinice zástupce starší modelové řady - model G107, který je podle F. Hnidáka nejprodávanějším samojízdným sklízečem hroznů u nás a na Slovensku. Jde o zajímavý stroj s velice příznivým poměrem užitné hodnoty a ceny. Vybaven je motorem o výkonu 130 koní a osvědčeným setřásacím ústrojím ARC s vodonepropustným dnem sklízecí komory dlouhým 2,2 metru, což mu umožňuje dosáhnout výkonu 4 až 6 ha/směnu. Také tento model je možné od letošního roku vybavit novým separačním systémem Cleantech Vario. Na závěr si odbyl českou premiéru největší model samojízdného sklízeče Gregoire G8. Vybaven je novým šestiválcovým motorem Deutz o výkonu 160 koní, novým setřásacím ústrojím ARC a zároveň nejdelším vodonepropustným dnem sklízecí komory 2,60 metru. To umožňuje sklízet hrozny vyšší pracovní rychlostí a dosáhnout podstatně větších denních výkonů. G8 separační systém na sobě při ukázce neměla, i když ho lze na přání zákazníka dodat.

Cleantech Vario
Několikrát zmiňovaný nový systém separace Cleantech Vario byl namontován na dvou modelech G1 a G107. Účastníci setkání tak mohli porovnat výslednou práci všech sklízečů. Již na první pohled bylo patrné, že Cleantech Vario představuje TOP kvalitu sklizně, v zásobníku obou sklízečů byly pouze bobule a trocha šťávy. „Tento separační systém lze v současné době montovat na všechny sklízeče Gregoire, které nabízíme v České republice a na Slovensku,“ sdělil přítomným Ing. Hnidák.
Cleantech Gregoire je separační zařízení, jehož úkolem je šetrně odstranit případné nečistoty, jako jsou listy, letorosty, atd. od sklízených bobulí. Do zařízení vstupuje materiál z vnitřní strany a dopadá na separační dopravník. Skrz tento dopravník prostupují jednotlivé bobule a padají do zásobníku. Rychlost dopravníku je plynule stavitelná k optimalizování kvality sklizně. Nečistoty a případné hrozny spojené se střapci postupují směrem k rotoru. Pomalá rotace, měkké prsty a šroubovité uspořádání prstů na rotoru omezují poškození ovoce. Rychlost rotoru je opět stavitelná pro maximální možnou kvalitu. Celé zařízení je přitom dostatečně výkonné, nesnižuje pracovní rychlost a umožňuje tak využít maximální výkon sklízeče. Nový systém Cleantech vario pracuje na podobném principu jako Cleantech, navíc je vybaven speciálním pásovým dopravníkem, aktivními rolnami a šnekovým dopravníkem. Pásový dopravník rozvrství veškeré zbylé drobné nečistoty a dopraví je k aktivním rolnám, které se otáčejí a vynášejí postupně tyto položené nečistoty ke šnekovému dopravníku a odtud ven, zatímco zbytek bobulí propadá mezi aktivními rolnami. Výsledkem je absolutně čistý materiál s minimálním poškozením v zásobníku. Tento systém má firma Gregoire patentován.

Start do budoucnosti
Obě novinky představil v Rakvicích Michael Fette z firmy Gregoire. „Multifunkční TOP model G8 je kompletně nový stroj, a to nejen s ohledem na design, ale především na jeho výbavu. Troufám si říci, že dnes jsme v Rakvicích odstartovali novou budoucnost samojízdných sklízečů.“
Co je tedy na modelu Gregoire G8 zajímavého? Nová klimatizovaná kabina řidiče VISIO center se sedadlem umístěným uprostřed poskytuje dokonalý výhled na všechny strany díky mírně zakulacené konstrukci kabiny a zakulacenému čelnímu sklu. Přes prosklenou podlahu je vidět i na řádek vstupující do sklízecí komory. Stroj je navíc vybaven dvěma kamerami, jedna z nich je na vstupu do sklízecí komory a druhá na výstupu. V kabině se nachází nový terminál VIEW master s širokou obrazovkou, kde jsou zobrazeny všechny funkce podstatné pro kontrolu sklízeče, a to jedním pohledem. Další novinkou je nový joystick MULTI drive, integrovaný do loketní opěrky, která je spojena se sedačkou. Veškeré hlavní funkce stroje včetně zapínání dopravníků, setřásání či vyklápění se ovládají jednou rukou. V porovnání s původním joystickem se s ním ovládá až 36 různých nastavení, běžných je standardně šest až osm funkcí. K ovládání připojených adaptérů (setřásací hlava, postřikovač, ožínací lišta, odsávačka listů a pod.) pak slouží nová dotyková postranní konzole CONTROL master. Multifunkčnost a la Gregoire představuje systém TOOL integration – funkce automatického rozpoznání nářadí. Při změně nářadí systém automaticky přiřadí ovládacím panelům správnou funkci.

Nová je i převodovka
Sklízeč hroznů Gregoire G8 má také novou převodovku se dvěma funkcemi. „Funkce AUTOspeed ovládá nepřetržitě pracovní rychlost a snadno se nastavuje na joysticku,“ vysvětlil přítomným M. Fette. „Při jízdě po silnici pak obsluha zvolí funkci AUTOdriwe, pohybem joysticku vpřed nebo vzad volí rychlost. Otáčky motoru a čerpadel v převodovce jsou účinně řízeny tak, aby se snižovala spotřeba paliva i hladina hluku. Šetřit palivo umožňuje i systém ECOdrive, a to automatickým snížením otáček motoru na souvrati. Řidič může nastavit v ECOdrive režimu konkrétní otáčky motoru, na které stroj automaticky přejde, pokud se nepoužívají ventilátory, dopravníky a sklízecí hlava. Obsluha určitě ocení i systém automatického vyrovnávání sklízeče na svahu AUTO levelling.“
„Při vývoji nového modelu G8 jsme věnovali zvláštní pozornost co nejnižšímu těžišti,“ dodal ještě Michael Fette. „Společně s celkovými rozměry a rozvorem má nový sklízeč excelentní stabilitu i na strmých svazích. Díky tomu může za všech okolností dosáhnout vysoké pracovní rychlosti a tím i výkonu.“

Nová generace tažených sklízečů
Tažený sklízeč Gregoire G1 nové generace nahrazuje předchozí model G55 (výkonnější model G2 nahrazuje nejvíce rozšířený sklízeč G60). Oba nové modely se uchycují do tříbodového závěsu traktoru. Mají vlastní hydromotory, olejovou náplň a chladicí systém, takže nepotřebují žádný hydraulický okruh z traktoru. Setřásací ústrojí je principiálně stejné u typu G1 a G2, liší se však v tom, že posledně jmenovaný model má setřásací prsty uloženy na dvou nosnících, G1 pouze na jednom. Liší se i v délce vodonepropustného dna sklízecí komory (200 a 220 cm), což má vliv na výkon stroje. Sklízeč G1 je vhodný pro vinaře, kteří potřebují za sezónu sklidit kolem 50 až 60 ha, model G2 sklidí za sezónu hodně přes 100 hektarů.
Nová řada tažených sklízečů je vybavena hydraulickým nastavením šířky sklízecí hlavy přímo z kabiny traktoru, což byla doposud záležitost běžná pouze na samojízdných strojích.Vše se ovládá opět přes multifunkční konzolu s integrovaným joystickem. Vinaři ocení i automatické vedení stroje v řádku, s nabízeným zařízením RSR lze sklízet také na vinicích s betonovými sloupky.
01.11.2009 14:13:13 | Autor: agroweb.cz


<< úvod

WWW.fotosen.txt.cz m251s@seznam.cz ©m251s 2009-2010
TXT.cz
HLEDAT | UPOZORNIT
Vytvořit blog | Přihlásit se